Isnin, 22 Jun 2009

Selamat Hari Bapa!!

21 Jun..Selamat Hari Bapa diucapkan kepada abah saya dan juga semua bapa2 di seluruh dunia.Sesungguhnya begitu besar pengorbanan seseorang yg bergelar bapa demi menyara dan membela keluarganya..






Masih ingat lg tika saya bersekolah rendah dlu, rasanya dlm adik-beradik saya, sayalah yg banyak 'songeh'..semua kehendak saya mesti dipenuhi,klu x merajuklah jawabnye..dan masih saya ingt lg tika itu juga, abahlah yg bersusah payah memenuhi setiap keperluan saya dan memastikan saya mendapat apa yg diperlukan..


Ketika saya berada di darjah 3, seorang guru yang mengajar subjek BM menyuruh semua pelajar membeli sebuah kamus (Kamus Pelajar) yg akan digunakan sewaktu proses pembelajaran nanti..saya ni pantang cikgu suruh ape,mesti ikut..anak murid yg taat katekan.hehehe...Pulang je dr sekolah, saya terus memberitahu abah utk belikan saya Kamus Pelajar seperti mana yg cikgu suruh td.Saya siap tunjukkan sampel kamus 2 yg dipinjam dari jiran saya utk ditunjukkan pada abah.Bayangkan betapa semangatnya saya tika itu..Tambah2 lg,saya takut jika tidak dapat Kamus 2,cikgu akan marah pada saya nanti..
Maka, pada mlm 2 jgk abah saya keluar utk belikan saya Kamus tersebut..Tunggu punya tunggu abah saya x balik2 sampai saya tertidur..sambil menunggu abah 2 takut jgk kot2 Kamus yg dicari 2 x de..Esoknye,bangun je dr tido,terus saya ke ruang tamu mencari sesuatu yang saya harapkan..Betapa gembiranye hati ni bila tengok Kamus 2 sudah ada di atas meja..Suka sangat2..tima kasih abah!!







Itu cerita pasal kamus, sewaktu saya disekolah rendah juga,cikgu saya menyuruh semua pelajar membeli 'examination pad'.Saya yg x tau ape jenis kertas 'examination pad' menyuruh abah saya membelinya..Maka malam 2 jgk abah saya keluar utk membelikan kertas 2 utk saya. Mcm biasa sy akan tertidur menunggu abah pulang.Bangun je esoknya,saya lihat "examination pad' itu sudah berada di atas meja.Sekali lagi si anak tersenyum gembira, apa yg dihajati tercapai..Baru saya tau rupenye examination pad 2 kertas kajang.hehee,x perlu cari di super market, dekat rumah pun boleh dapat.Yg specialnya, abah belikan examination pad 2 kt 'The Store'.Sangat cantik kerana bukan examination pad yg biasa, siap ada file folder lg n examination pad 2 diletakkan kt dlm file 2 yg mempunyai corak yg amat menarik..sangat cantik n saya amat2 sukakannye..Sebenarnya rasa bersalah n kesian pun ade waktu 2 kt abah.ye la,abah dh bersusah payah mencarikan kertas 2 utk saya n harganya sedikit mahal..Kesian kt abah..Pepun,tima kasih abah!!







Dulu,sewaktu sekolah rendah, saya ke sekolah hanya dengan berjalan kaki..kadang2 waktu balik,abah akan dtg ambik.klu x, saya akan balik berjalan kaki dgn kawan2 seperti biasa. Saya amat sedih sekali klu mak saya bgtau abah pegi amik saya waktu pulang dr sekolah, tunggu punye tunggu tp x jmpa saya so abah balik. saya amat sedih kerana membiarkan abah saya menunggu saya n balik tanpa saya..(sebenarnya saya dh balik dgn kawan2 time 2)... Apabila drjah 4,tgk member2 ade basikal, saya pun turut meminta agar dibelikan basikal untuk saya.Sekali lagi keinginan saya dipenuhi..Rasenya dlm adik beradik, sayelah yg banyak sekali beli basikal..adela dlm 4,5 buah basikal utk saya hingga saya masuk Tingkatan 3..2 smua sebab basikal rosak n hilang kena curi..hehee... =p


Saya juga masih ingat , abah banyak membantu saya dlm matapelajaran maths..Tika saya darjah 4, saya amat lemah dlm matapelajaran maths(bahagi).Abah lah yg banyak bersabar mengajar saya operasi bahagi dlm maths sehingga membuatkan saya terrer dlm operasi ni.heehee..abah juga mengajar saya bagaimana membuat kira2 darab menggunakan tangan. Sesuatu yg saya x sangka...amat memudahkan saya mendapat jawapan bagi operasi bahagi...beruntungnye saya ade abah yg pandai mengajar saye.. (^_^) Abah juga pernah membantu saya melukis peta dunia bagi subjek Kajian Tempatan.ni gara2 sebab kedai potostat da tutup so abah tolong lukiskan untuk saya.Baik ati sungguh abah saya nie..Tima kasih abah!!







Waktu saya Form5 lak (2003),de best friend saya pakai handphone..Time 2 handphone dh menjadi kegilaan ramai..Timbul jgk keinginan nk 1 handphone tp mcm x dpt je..Balik dr sekolah punyelah story kt abh n mak yg my best fren (Nik) dh pkai handphone..Sebenarnya story dgn harapan agar saya pun dpt 1!!kikikik....Tp x sangka dlm saya x berharap 2, abah saya belikan saya handphone..Saya amat2 suke.Tima kasih abah!!


Mm..sebenarnya banyak lagi lau nk dihitung satu2 pengorbanan abah saya utk anak2nye especially pd saya..Pepun saya berharap agar saya dpt membalas jasa abah n mak saya serta menjaga mereka baik2+membahagiakan mereka sebagaimana mereka menjaga saya sehingga kini..Insayaallah.
Untuk abah sekali lagi Selamat Hari Bapa. Hadiah x de la abah ,coz x bergaji lg.hehehe..Tunggu kite bergaji nnti leh la bg adiah kt abah..So sekarang duk pk nk wat kek coklat utk abah.Ni la yg hanya termampu anak abah buat utk waktu sekarang ni...






Abah..pengorbananmu amat bermakna dan akan dikenang hingga akhir hayat ini...
Saya amat sayang pada abah saya!!




Tiada ulasan: